Registrer  Logg inn    

Skrog og dekk
 Norsk Bavaria Klubbs Diskusjonsforum : Skrog og dekk
Emne Emne: rorkult vs ratt Post svarPost nytt emne
Forfatter
Melding << forh.vis emne | Neste emne >>
Gaia
Medlem
Medlem

Innmeldt: 05 January 2007
Plassering: Aust Agder
Poster: 16
Postet: 11 February 2010 kl 23:02 | IP Logget Siter Gaia

Hei,
Et spørsmål; kanskje kontroversiellt, men...

Gikk til det skritt og kjøpte Bavaria 30 Cruiser i 2006, byttet denne til Bavaria 31 i 2008 og er stort sett veldig fornøyd med sistnevnte...iallefall når jeg sammenligner med 30 foteren.
Skulle det være noe å klage på etter 2 sesonger i 31 foteren så er det utforming av sittebrønn og bruken av ratt. Bord og ratt tar stor plass og gjør det vanskelig å seile singlehanded, noe som jeg ofte gjør. Når fruen er med så foretrekker hun å nyte turen og da blir det ofte til at jeg balerer med seil og styring alene da også. Båtene jeg tidligere har hatt gjenom mer en 30 år med seiling har alle hatt rorkult og alle har vært mye enklere å handtere alene.

Noen som har tenkt på eller hørt om at noen har erstattet ratt med rorkult på Bavaria? Er dette noen ide i det hele tatt? Burde man reflektere over ny båt med rorkult istedenfor? Tanker og ideer mottas med takk.

mvh,
Gaia
Tilbake til toppen Se Gaia's Profil Søk etter andre poster av Gaia Besøk Gaia's Hjemmeside

Bård
Medlem
Medlem

Innmeldt: 26 February 2006
Plassering: Nordland
Poster: 170
Postet: 12 February 2010 kl 08:46 | IP Logget Siter Bård

Det fulkte vel med en nødstyring i form av en rorkult men den er nokk ikke så god og styre med. Jeg seiler for det meste alene med min båt Bavaria 40AC og det er ikke noe problem. Men det forutsetter at en har en bra autopilot. Vil tro det er mer fornuftig og bytte båt en og starte med en omfattende ombyging. Men som sagt med en bra autopilot er ikke dette noe problem.

Dersom du ønske å poste et svar til dette emnet, må du først logginn
Dersom du IKKE allerede er registrert må du først registrere deg

Post svarPost nytt emne
Skrivbar versjon Skrivbar versjon

Forum sprang
Du kan ikke poste nye emner i dette forum
Du kan ikke svare på emner i dette forum
Du kan ikke slette dine poster i dette forum
Du kan ikke redigere dine poster i dette forum
Du kan ikke lage avstemminger i dette forum
Du kan ikke stemme ved avstemminger i dette forum

Utvikling og design: Assist2net
FORSIDEN   l   OM KLUBBEN   l   MEDLEM   l   FORUM   l   BÅTSTOFF   l   AKTIVITETER
FORSIDEN OM KLUBBEN MEDLEM FORUM BÅTSTOFF AKTIVITETER