| Forfatter |
|
Fersking Medlem

Innmeldt: 05 June 2009 Plassering: Vestfold Poster: 7
|
| Postet: 05 March 2010 kl 14:31 | IP Logget
|
|
|
storm skrev:
Det ble t 20Kg Delta.
QCR selges til høysbydende :-) |
|
|
Hvordan passer det i ankerrullen ?
På min B38 2004 har jeg også byttet til 20 kg Delta, men det passer ikke i ankerrullen. Må derfor hente frem ankeret fra brønnen når det skal brukes. Tungvint :(
|
| Tilbake til toppen |
|
| |
storm Medlem

Innmeldt: 02 March 2009 Plassering: Vestfold Poster: 62
|
| Postet: 05 March 2010 kl 14:36 | IP Logget
|
|
|
Hei.
Anker er bestillt men pga 1 meter snø, ikke montert :-)
Håper jo virkelig det passer, ellers så må jeg tilpasse.
Har allerede kjøpt ny vipperulle fra Lunde etter jeg slo hull i gealcoaten sist sommer. Fikk veldig kast på ankeret hver gang det skulle over den gamle faste rulla.
Godt det var Kapteinen ved fjernkontrollen og ikke matrosa :-)
Hvor kniper det med tilpassningen på din anker/baug rulle sammen med delta'n?
I værste fall bytte rjeg til 20Kg. Bruce. Det passer rett på.
__________________ Mvh Storm
|
| Tilbake til toppen |
|
| |
storm Medlem

|
| Postet: 20 March 2010 kl 18:20 | IP Logget
|
|
|
Da er 20Kg Delta montert. Det er klart større en den lille originale QCR men skaftet er noe kortere så det passer rett på den originale rulla. Det går også helt fint mot skroget, faktisk noe større klaring til gealcoaten.
Skal også montere vipperulle fra Lunde, men her må man skjere av bøylen i front for at det skal passe.
Ankeret vil da komme 5-10 cm lenger ut men det ser ok ut.
|
| Tilbake til toppen |
|
| |
Fersking Medlem

Innmeldt: 05 June 2009 Plassering: Vestfold Poster: 7
|
| Postet: 24 March 2010 kl 16:22 | IP Logget
|
|
|
Kanskje det er forskjell på lengden på skaftet på disse ankerne? Når mitt ligger i rulla, så kan ikke luka til brønnen lukkes igjenn. Armen med kjetting ligger over luke åpningen. Kanskje du kan sende meg et bilde av ankeret ditt ferdig montert ? Jeg skulle hatt et anker med kortere arm, eller kanskje bytte den orginale ankerrullen.
|
| Tilbake til toppen |
|
| |
storm Medlem

|
| Postet: 24 March 2010 kl 17:43 | IP Logget
|
|
|
Hei.
Delta ankeret mitt (originalt) går også inn under luka som QCR gjorde, og det mangler 1-2 cm for å lukke den helt fordi skaftet er høyere. Altså ankeret kommer litt i klem.
Jeg ser ikke det som noe stort problem da man kan slipe / lage åpningen større, men da jeg allerede var mektig lei av måten ankeret ble kastet over originalrulla så har jeg allerede skaffet meg vipperulla fra Lunde. Denne bygger 10 cm utover original rulla slik at ankeret da ikke vil komme like langt inn. Jeg regner da med problemt for løst uten sliping.
Merk at vipperulla har en bøyle ytterst som gir for liten åpning til et 20Kg Delta anker så denne må fjernes.
Jeg kan forsøke å legge inn et bilde over påske når alt er fredigmontert så du ser resultatet. Eller send meg mail adr din til meg så kan jeg maile deg det.
MEN ; ser båten din slik ut??
http://www.anchorlift.com/images/support/windlass_installati on_large/Bavaria%2038F.html
Da er den helt annerledes enn B37. Det ser kort ut....Da ville jeg byttet hele føringen. Koster mindre enn bare vippa hos Lunde. Sjekk http://seatronic.no/ankringsutstyr-plattformruller-c-40_215/ plattformrulle-75-cm-p-1190
Det skal i allefall blir supert å ta ibruk et skikkelig anker.
|
| Tilbake til toppen |
|
| |