Regattaseiling


Hva trenger jeg for å kunne delta i regattaer?
 
Båt, selvfølgelig!
Ja, du trenger jo en egnet båt som for de fleste medlemmer av denne klubben er deres egen. Det skal sies at for dem som aldri har seilt regatta før, så kan det være smart å være med noen som er aktive fra før. Læringskurven er bratt og man bør ha et minimumsnivå av kompetanse på båthåndtering og regler før man kaster seg ut i konkurransen. Det er som sagt ingen grunn til å finne opp ting som andre har funnet opp før deg, så noen kvelder som mannskap kan gi god nytte og også mer klarhet i hva du trenger av både kompetanse og utstyr.
 
Seiling er jo en mestringsøvelse hvor trening og erfaring er driverne for utvikling. Derfor må du også starte på et nivå som passer deg og selv erfare hvor hurtig du utvikler deg. TIPS: Det er mye snakk om utstyr i regattasammenheng og en anbefaling for Bavariaseilere å gjøre seiloppgraderinger hvis man har regattaambisjoner. Selv om du er helt fersk vil du fort finne ut at du "vokser" ut av standardutstyret og at kravene til seilegenskaper øker. En god og balansert seilbåt er også mye behagligere å seile tur med. Dog er det ingen grunn til å bli ekstrem - det er tross alt mannskapet som avgjør både hvor hyggelig dere har det og hvor godt dere seiler.
 
Og, hvordan kan jeg bli mannskap og skaffe meg erfaring? Du finner mannskapsbørs under "Forum" på Bavariaklubben sider: www.bavariaklubben.no
 
Du finner veiledning og tips for å komme i gang som regattaseiler på Norges Seilforbunds (NSF) hjemmesider Trykk her. Vi vil her komme med noen supplerende kommentarer:
 
Seilnummer
Alle seilbåter som skal delta i regattaer må ha seilnummer (NOR.........). Merk at dette nummeret også kan benyttes  som nummer i Småbåtregisteret (administrert av Redningsselskapet). Da blir det færre numre å holde orden på.
 
 
Medlem av seilforening
For å kunne delta i terminfestede regattaer må du være med i en seilforening som er tilknyttet NSF. Norsk Bavaria Klubb er ikke en slik seilforening.  Mange har et medlemsskap i en seil- / båtforening gjennom båtplassen, men dette må du sjekke. Er du medlem av en båtforening som ikke er tilknyttet NSF, så må du melde deg inn i en seilforening i tillegg. Det samme kan være smart hvis du ønsker å ha et aktivt regattamiljø rundt deg, samt å delta i seilaser i den lokale foreningen.
 
 
NOR - Rating
NOR- rating er et målesystem hvor hver båt får et handicapmål/ rating (målebrev). Grunnlaget er målene på båt og seil. Måltallet benyttes som en korreksjonsfaktor ved tidsberegningen. På denne måten kan ulike båter konkurrerer mot hverandre. En generell måleregel gir aldri 100 % rettferdighet da både båt, mannskap, trim, vekt, seil, dagsform, vær, vind og bølger spiller inn som faktorer som påvirker utfallet. NOR Rating er likevel et enkelt system å forholde seg til, brukt i de fleste regattaer i Norge og Sverige og standarisert på de fleste båtmodeller.
Å få målebrev kan oppfattes å være litt omstendelig prosess. Har du en standard båt (typisk Bavaria) vil det normalt ikke være behov for å måle annet enn seilene. Du skal være klar over at en del elementer ved båten din avgjør måltallet; dyp eller grunn kjøl, folde- eller fast propell, spinnaker eller ikke, shorthand eller fullt mannskap.
Det kan være lurt å få målt seilene (og eventuelt få limt på seilnummer) når du likevel leverer inn seilene til en seilmaker for ettersyn.

Mange regattaer tilbyr imidlertid tur-klasser hvor du ikke trenger å ha målebrev, for eksempel Færder'n og Skagen Race. Turklassene deles inn etter størrelse/egenskaper og det seiles uten spinnaker/gennaker.

Grunnleggende kunnskaper

Når du starter regattakarrieren er det viktig at du kjenner til de grunnleggende reglene. 
Kappseilingsreglene kan du kjøpe hos Norges Seilforbund: Trykk her . Mange seilforeninger gir også ut sammendrag og kortversjoner av de viktigste reglene.

Om natten vil normalt de vanlige sjøveisreglene gjelde (blir kunngjort i regattareglementet): Trykk her

I disse tider med diskusjoner rundt obligatoriske båtførerprøver, så er det naturlig å diskutere nødvendige kompetansenivåer for regattaseiling, også. Det er ingen formelle krav i utgangspunktet og her gjelder nok regelen om at mange som kommer uforberedt til regattabanen blir overrasket over nærgående båter, praiing, kjefting og mye bråk fra mange seil. For de som er helt nye til regattaseiling er det nok en god idé å bli med noen erfarne først - i hvert fall når man deltar i de store seilasene.
 
Som tidligere nevnt, så er det en god idé å begynne med klubbregattaer og så utvide ambisjonene ettersom kompetansen utvikles.
 
Det du kan måle deg opp mot og som du skal være helt klar over er følgende som du finner i ISAFs "Offshore Special Regulations" (fritt oversatt):
 
Den ansvarlige ombord, skipperen, har ene og alene totalansvaret for sikkerheten til båten og mannskapet ombord. Personen med totalansvaret skal gjøre sitt ytterste for at båten er i god stand, sjødyktig og at mannskapet har erfaring, trening og er fysisk i stand til å tåle dårlig vær. Ansvaret gjelder også at utstyret med skrog, rigg, dekksutstyr og annet utstyr er i orden, og at sikkerhetsutstyret er vedlikeholdt og lagret på steder som mannskapet vet og hvordan det skal brukes.
 
Skipperens ansvar er komplett og uten begrensninger. Det gjelder også beslutningen om å delta i en regatta - uansett forhold.
 
Er du klar for å ta det ansvaret - er du klar for å seile regatta.
 
ISAFs "Offshore Special Regulations" gir også en beskrivelse av kravene til sikkerhet og utstyr som kan være en god guide uansett om du seiler regatta eller ikke. Du finner dem her: Trykk