Seiltrim

Det er ikke alltid dem som har den høyeste båtfarten og som seiler hurtigst vinner, men det øker definitivt vinnersjansene :-) Prinsippene for riktig båt- og seiltrim er ganske klare, men den praktiske gjennomføringen er alltid utfordringen. De fleste regattaseilere har derfor en egen følelse knyttet til båt- og seiltrim etter at de grunnleggende prinsippene er gjennomført - og noen går enda lenger og vitenskaplig til verks med nøye målinger av fart og høyde i ulike forhold og med ulike justeringer av rigg og seil som sammenliknes med båtens teoretiske fartspotensiale i et polardiagram.
 
Riktig båt- og seiltrim har også en positiv effekt for turseileren som med en velbalansert båt vil oppleve mindre krenging, lettere styring med mindre rorpress, bedre kontroll og en mer behagelig seilas.
 
For å gjøre tilgangen til båt- og seiltrim enklere har jeg delt opp temaet i tre deler; (1) Mast og rigg, (2) Båt, utstyr og mannskap, (3) Seiltrim
 
Mast og rigg
Mange av oss seiler med rigger som er for slakke, master som ikke står rett eller som enten peker for mye forover eller bakover. For de av oss som har satt opp en mast selv, så vet vi at det ikke er spesielt enkelt å få dette til på en tilfredstillende måte. Alternativet er å bruke profesjonelle riggere - noe som kan anbefales - ikke bare for riktig oppsett, men også for årlig gjennomgang og vedlikehold. Hvis alternativet er å seile med en rigg som ikke står riktig og som gir forskjellig høyde og fart på ulike halser, så kan det være en god investering i seilglede.
 
Bavaria leveres med Seldén rigger og Seldén har utviklet Internett-sider med mye informasjon og gode råd om oppsett, trimming og vedlikehold. Under "Manualer" finner du: Anvisninger om montering av forskjellige produkter, Reservedelslister og Vedlikeholdsmanualer. Her finner du også Seldéns rigghåndbok ("Rigginstruktion" på svensk) som er veldig bra å bruke som referanse når setter opp eller trimmer riggen.
 
Du finner informasjonen under "Manualer" på Seldéns hjemmeside: www.seldenmast.com
 
Båt, utstyr og mannskap
Dette er nok det enkleste punktet å påvirke - forenklet sett kan man si at et båtskrog bør være så lett som mulig, mens permanent vekt blir lagt i kjøl og mannskapsvekt så langt ut på lo side som mulig når det blåser for å unngå krenging. Når det ikke blåser, så er det beste å sentrere mannskapet over tyngdepunktet i båten (kjølen) og kanskje også så lavt som mulig. I lite vind er det også mange som krenger båten til le for å få lengre vannlinje og for å få seilene til å slå mindre frem og tilbake.
 
Hvis vi tar den vanlige turseileren som eksempel kan vi nok umiddelbart si at båtene vanligvis er fyllt opp med all slags utstyr og som regel bør vi nok ta en skikkelig opprydning før vi seiler regatta. Noe av utstyret trenger du også i regattasammenheng, som f. eks. 2 ankere med kjetting / tau. Her kan jo med fordel 60 meter kjetting byttes ut med 10 meter kjetting og line for å gjøre forskipet lettere. Er du turseiler og ønsker å seile de vanlige distanseseilasene som Skagen Race, Færder'n og Hollender'n, så kan du egentlig beholde turutstyret og heller konsentrere deg om å rydde under dekk, under benker, i forpigg og kanskje aller viktigst i kistebenkene i cockpit. Jeg kjenner ihvertfall mange som seiler rundt med diesel og bensin i kanner, gummibåt i bag og tauverk fra flere tiår tilbake. Det blir fort mange kilo som er plassert akter å båten - noe ikke er en fordel for seilegenskapene.
 
Mange Bavaria båter har vann og dieseltanker plasser enten under cocpit og / eller i forpigg. Her er det klart en fordel å seile med så lite av hvert som mulig uten at det går på bekostning av sikkerheten. Et råd kan være å seile med 3-4 liter vann per person per døgn, samt 30-40 liter diesel som skulle holde til en overfart over Skagerrak. Hvis du ønsker å bruke varmeapparatet på turen, samt å få deg en varm dusj i båten før "aftersail" og dermed sette hyggen høyere enn ambisjonene om å vinne, så bunkrer du mer diesel og vann enn rådet sier. Og, der er jo de fleste av oss :-)
 
Selv om Bavaria båtene er industriprodukter som alle er produsert over samme lest, så finnes det faktisk mange forskjeller innenfor den enkelte typen; crusing eller high tech seil, forskjellige motoralternativer, grunn jernkjøl eller dyp blykjøl, fast- eller foldepropell. Disse forskjellene bidrar til at seilegenskapene blir forskjellige mellom båtene og hvis du har regattaambisjoner, så bør du vurdere alternativene før du kjøper ny båt eller oppgraderer den du har. Det du i ettertid kan påvirke er jo seil og propell og her bør du velge high tech eller tilsvarende seilkvalitet, samt foldepropell.
 
Et siste poeng om vekt; du bør være oppmerksom på at ekstra vekt i båten påvirker seilegenskapene. På "CE - platen" i cockpit står det angitt hva båten er godkjent for, antall mennesker og vekt. Så ser du at skrogets vannlinjestripe ligger under vannlinjen, så er ikke alltid løsningen å heve vannlinjestripen, men heller trimme båtens
vektplassering eller fjerne vekt.

Seiltrim
Hvis vi igjen tar utgangspunkt i den vanlige turseileren som eksempel vil nok utgangspunktet være en båt utstyrt med storseil og genua i enten vanlig dacron eller high tech (laminat) kvalitet. Mange seiler med rullestorseil med eller uten spiler. Utgangspunktet blir det samme, men det kan være flere måter å komme til en god trim av seilene på. En regattaseiler vil også ha flere typer forseil for vindstyrker, samt spinnaker og / eller gennaker for lens og slør. En typisk regattabåt vil sannsynligvis også ha gule / brune / sorte / gjennomsiktige seil som er laget i eksotiske materialer som karbon, aramid / kevlar, spectra, mylar, etc. For Bavariaseilerne er det "high tech" seilene til Elvstrøm som kommer nærmest selv om disse er langt unna de råeste racing-seilene både med hensyn til vekt, formstabilitet og kvalitet. "High tech" seilene er såkalte laminatseil som gjerne er laget av polyester med mylarfilm for å gjøre de mer stabile med taffetta som utvendig belegg for å gjøre de slitesterke. For en vanlig tur- og regattaseiler er dette et godt kompromiss for å kunne bruke de samme seilene til begge deler, samt å beholde rulleforstag og rullemasten for reving.
 
Hvis du er en turseilere som bruker liten tid på seiltrim fordi du allikevel bare seiler på tur og ikke tenker konkurranse eller båtfart. Da skal du tenke på at med en veltrimmet båt så blir hele seilasen mye mer behagelig både for deg og mannskapet - spesielt når solgangsbrisen kommer og du eventuelt skal seile med vinden fra andre halser enn bakfra. Dette gjelder også seilene dine. Den vanlige Bavaria er utstyrt med de vanlige dacronseilene som strekker seg og gjerne blir dype etter noen sesongers seiling. Dette gjelder spesielt genuan som da blir vanskelig å trimme flat - og de fleste vet jo at dette er et stort seil å håndtere i de fleste forhold. Her kan det derfor være en god idé å investere i nye og bedre laminatseil, samt å vurdere hvor stor genua man trenger.
 
En av de mest leste bøkene om rigg- og seiltrim i Norge er Ivar Dedekams "Illustrerte Rigg- og Seiltrim" som kan kjøpes på Dedekams hjemmeside: http://www.dedekam.com/seiltrim.html Den kan anbefales for de helt ferske og de viderekommende - det er jo en av de fine tingene med seiling, man blir jo aldri utlært :-) Boken til Dedekam inneholder også gode illustrasjoner som kanskje er grunnen til at den er blitt så populær.
 
Hvis vi igjen tar utgangspunkt i den vanlige turseileren som eksempel vil nok utgangspunktet være en båt utstyrt med storseil og genua i enten vanlig dacron eller high tech (laminat) kvalitet. Mange seiler med rullestorseil med eller uten spiler. Utgangspunktet blir det samme, men det kan være flere måter å komme til en god trim av seilene på.